tirsdag den 14. maj 2013

BIAVL I HOVEN









Bierne har levet længere på jorden end mennesket, men da mennesket begyndte erobringen af naturen, kom honningen på spisesedlen. Indtil år 1500 var honning det eneste sødemiddel man kendte.
Biavlen i Danmark startede som skovbiavl. Man hentede honningen hos de vilde bier, som boede i hule træer. Fra jagten på de vilde biers honning, opstod hjemmebiavl. Man savede biboet ud af træet og flyttede den hjem til gården. Derfra udviklede bikuben sig til bistader, som vi kender i dag.

Min biavl startede i 1986 med 1 bisværm. Derefter købte jeg 2 bifamilier. Det var meget spændende at følge med i biernes liv og året efter satte jeg en annonce i ugeavisen om afhentning af bisværme. Det resulterede i, at jeg kunne indvintre 20 familier samme år.
1989 fik jeg et fantastisk stort honning udbytte, da jeg slyngede 3000 kg. honning fra 30 familier og det gav blod på tanden. Jeg udvidede min biavl med ca. 30 familier om året og i 1995 havde jeg ca. 200 bifamilier. Derefter sagde jeg mit arbejde op på HTH og var erhvervsbiavler, indtil jeg gik på efterløn i 2007 hvor antallet blev reduceret til 45 bifamilier .

I februar - marts måned er bidronningen i gang med at lægge æg i bistadet. Arbejderne passer og plejer dronningen og bilarverne. Det er derfor af stor betydning, at bistaderne står i områder, hvor der forår og sommer er rigeligt med pollen og nektar. En anden ting, der er afgørende for biernes trivsel og dermed biavlerens udbytte, er vejret.
Dronerne (han bierne) skal kun sørge for at parre sig med dronningen og sidst på sommeren bliver de droner, der ikke frivilligt forlader bistadet, smidt ud af arbejderne og dør.
De bier, der er klækket om efteråret overlever sammen med dronningen i bistadet, hvor biavleren har erstattet deres indsamlede honning med sukkervand. Bierne danner en rund kugle i bistadet, hvor der i centrum er ca.30 grader varmt selv i de strengeste vintre.

Når honningen er slynget sætter jeg kun en mindre del på glas til detailsalg. Det meste sælges til en grossist. Det er nemt - honningen leveres i stor emballage, 25kg. , 300kg., el. 1000kg. Men for at få forskellige honning typer, sørger jeg for at holde honning fra forskellige bigårde adskilt, da pollen og nektar fra forskellige træer, buske og planter giver forskellig smag. Det kræver mere arbejde, men giver en fantastisk velsmagende honning.

Landbruget er gennem de senere år blevet mere intensiveret og det har en stor indvirkning på honningudbyttet. Et lyspunkt er de økologiske kvægbønder, der har nogle gode hvidkløvermarker.
Værdien, af bestøvning med bier i Danmark, er langt højere end værdien af den honning der produceres.
Iflg. Danmarks Jordbrugsforskning er bestøvningsværdien i langbruget og frugt - og bæravlen 1 milliard kr. eller mere pr.år.
Dertil kommer den store betydning, som bierne har for bestøvning i vores vilde natur, frugt, frø og bær det er anslået til 1,8-3 milliard pr. år
Værdien af honningproduktionen er anslået til 60 mil.

Så køb dansk honning, så støtter I ikke kun biavleren, men i langt højere grad landbruget og den vilde natur.

Inspireret af Albert Einstein:
"... når bien forsvinder fra Jorden, har mennesket kun fire år tilbage at leve i. Ingen bier mere, ingen bestøvning mere, ingen planter mere, ingen dyr mere, ingen mennesker mere"









HONNINGOPSKRIFTER:

Honningkage.

250 g. honning lunes.
400 g. mørk farin piskes med
8 æggeblommer. Honningen tilsættes
6 tsk. kanel,
5 tsk. nellike,
1 tsk. ingefær og
60 g. smuttede hakkede mandler tilsættes.
400 g. mel,
1strøget tsk. hjortetaksalt, tilsættes sammen med de stiftpiskede hvider.
Dejen røres let sammen og hældes i bradepanden (husk bagepapir)
Bages midt i ovnen ved 160 grader i ca. 35 - 40 min.


Æblesalat med nødder

3 gode spiseæbler skrælles og skæres i tynde både.
75 g. hasselnøddekerner skæres i halve eller kvarte.
Alt ristes i olie på panden til æblerne er møre og har taget lidt farve.
Smages til med lidt citronsaft og 3 – 4 spsk. Honning.


Rigtig god appetit


Anne Marie og Gunner Borg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar